1. Hur var det att läsa in boken om prins Mårten?
Det var fantastiskt roligt. Jag älskar att få full frihet att jobba med intensitet och
dialekter, vilket jag verkligen fick här.
2. Vad måste inläsaren tänka på för att en ljudbok ska bli bra?
Det är många olika saker. Se till att rösten är jämn över flera dagar. Att mikrofonen
har samma placering som dagen före. Att inte göra några andra ljud under tiden det
spelas in (klädskrap eller dylikt). Att hålla reda på vilken karaktär som har vilken
dialekt/röst/uttryck. ARTIKULATION. Att hålla stadig rytm. Att inte läsa för
långsamt. Att inte läsa för snabbt. Att inte röra mikrofonen under inspelning. Listan
kan göras lång.
3. Har du något råd till författare om hur man ska skriva för att det ska funka i en
ljudbok?
Många författare skriver ibland ganska långa meningar. När de sen ska läsas in kan det
visa sig att de var alldeles för långa och kanske borde kortas ner. Tipset är att läsa
passager högt för sig själv när man skriver, då märker man ganska snabbt om
meningen låter konstig! Personligen tycker jag om när det är mycket dialog, då är det
lättare att göra en mer levande inläsning, så det kan vara ett tips.
4. Vad jobbar ni med till vardags i Studio Emanuel?
Vi jobbar som produktionsbolag för ljudböcker och musik. Vi har många samarbeten
med många olika förlag och har flera hundra ljudboksproduktioner i bagaget. Vi
jobbar även med musik riktat mot Asien, framför allt japanska förlag. Vi tar även emot
andra typer av inspelningsjobb ifrån privatpersoner, men det allra mesta av
arbetet är riktat mot förlag!